Montessori – voorbereiden op schrijven

Schrijven is niet natuurlijk

Wanneer je je baby voor het eerst hoort brabbelen ben je trots en enthousiast en hetzelfde geldt precies voor je baby! Hoe fijn is het wanneer je kindje je begrijpt en je langzaam kleine gesprekjes kunt voeren. Van nature heeft men dan ook de behoefte om met elkaar te communiceren. Vanzelfsprekend hoort praten daar ook bij. Schrijven is echter minder natuurlijk en je kind zal dus ook hard zijn/haar best moeten doen om te leren schrijven.

Schrijven voor het lezen

Met de Montessori methode beginnen kinderen met schrijven voordat ze leren lezen. Schrijfoefeningen komen overal in terug en worden geoefend met alle zintuigen tegelijk. De concentratie wordt geoefend door middel van oefeningen zoals kralen rijgen of het verplaatsen en scheppen van kleine objecten met een lepel of pincet. De fijne motoriek en pengreep worden beoefend door het vasthouden van knopjes op puzzels en de cilinderblokken. Zo heeft het kind verschillende oefeningen om zich voor te bereiden op het daadwerkelijke schrijven. Hieronder heb ik 3 leuke oefeningen die je met je kind kan proberen om de hersenen voor te bereiden op het schrijven

Oefening: ”Ik zie ik zie”

Iedereen kent het spelletje ”Ik zie, ik zie”. In de Montessori methode wordt dit spel gebruikt om kinderen bewust te maken van klanken in woorden. Het is ook een voorbereiding op het werken met de schuurpapieren letters. Voor kinderen die nog niet bekend zijn met letters spelen we het spel met de eerste letter van het woord. Let op dat je de letter fonetisch uitspreekt, dus bijvoorbeeld de letter ‘M’ niet als ’em’ maar als ‘mmm’.
 
Stap 1: Kies twee letters die niet te veel op elkaar lijken qua uitspraak bijvoorbeeld de letter ‘M’ en ‘A’. Kies een voorwerp wat begint met een van deze letters. Houd het simpel en kies maximaal drie voorwerpen per letter. Vraag een kind een matje te halen en het spel kan beginnen.
 
Stap 2: Leg alle voorwerpen op de mat. Benoem één voor één de voorwerpen en benadruk de eerste letter. Neem de tijd en benoem de voorwerpen langzaam. Je moet er zeker van zijn dat het kind alle voorwerpen bij naam kent voordat je met stap 3 begint.
 
Stap 3: Nu begint het echte spel! Begin met ”ik zie, ik zie iets met letter M”. Kijk of het kind het juiste voorwerp aanwijst. Zo niet, corrigeer het kind niet maar probeer het nog eens met de andere letter. Merk je dat je kind het lastig vind gebruik dan de volgende keer minder voorwerpen of gebruik duidelijke hints: ”ik zie, ik zie iets waar jij bovenop zit!”(bijvoorbeeld voor de letter ‘S’ van stoel). Je kan ook het eerste voorwerp vasthouden in je hand (bijvoorbeeld een bal) en dan beginnen met ”ik zie, ik zie iets met de letter B”. De intentie is dat het kind plezier heeft in het spel, pas dus het niveau aan aan het kind zodat de interesse blijft.
 

”Ik zie, ik zie” variaties

Gaat de oefening makkelijk voor het kind dan kun je het spel ook uitbreiden. Hieronder heb je een aantal variaties:

  • Meerdere letters tegelijkertijd
  • Groter aantal voorwerpen
  • Voorwerpen zoeken ”breng mij iets wat begint met letter M”
  • Eindklanken (in plaats van de eerste letter van het woord ligt de nadruk op de laatste letter)
  • Woorden die niet aanwezig zijn in de ruimte ”ik denk aan iets met de letter M…”

Ga jij dit proberen met je kindje? Ik hoor graag wat jullie van deze oefening vonden 🙂 

 

Liefs, Mei

One thought on “Montessori – voorbereiden op schrijven

  1. Pingback: DIY Montessori Letterkastje - Mamamei

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.